Saturday, November 14, 2009

DELIMA BINTANG

Mengikut satu kepercayaan masyarakat timur, mereka mengatakan bahawa permata delima yang mempunyai bintang di dalamnya adalah disebabkan oleh tiga unsur semangat yang terpendam iaitu semangat kepercayaan, semangat harapan dan semangat matlamat. Mengikut kepercayaan mereka lagi, sinaran bintang terdapat di dalam batu nilam.
Pada masa dahulu, batu delima yang terbaik ditemui di India. Ia dimiliki oleh Sultan Of Delhi. Ia dipamerkan kepada orang ramai semasa majlis-majlis tertentu sahaja. Sejarah mencatatakan bahawa kota Delhi pernah diserang dan ditawan oleh Timurlane dari Samarkand. Timurlane seorany yang sangat kejam. Dia telah memenggal kepala semua tawanan dan menghimpunnya hingga kelihatan seperti piramid. Dia juga telah merampas semua harta Sultan Of Delhi termasuklah batu delima tersebut. Tidak berapa lama selepas itu, batu delima tersebut telah bertukar tangan ke The Great Mogul Jehangir, dan selepas itu dimiliki pula oleh Shah Jehan. shah Jehanlah yang membina Istana Taj Mahal yang cantik dan terkenal seperi Koh 'i' Noor, Akhbar Khan dan permata-permata lain yang pernah dimiliki oleh The Great Mogul.

Pada tahun 1747, seorang penakluk dari Parsi bernama Nudiris telah ditawan dan akan dihukum bunuh. Sultan darripada Afghasnitan telah berjaya menyelamatkannya daripada dibunuh. Sebagai balasan, beliau telah menghadiahkan sebutir permata delima kepada sultan tersebut. Pada tahun 1849, peperangan kaum Sikh (Punjabi) telah tercetus. Permata delima tersebut telah dijual kepada Syarikat East India Company dan dihadiahkan kepada Queen Victoria. Permata delima tersebut diabadikan pada Mahkota DiRaja British hingga sekarang.

No comments: